Ráno bylo mokré a studené, skály kolem šedivé jako cínové hrnce. Cesta vedoucí z Alagiru k horám se vine jako had a schovává se v Alagirské soutěsce, kde se o stísněný prostor dělí s Ardonem, neširokou, ale velmi peřejnatou řekou. Vlny se v ní řítí přes balvany a do cesty se jim staví další a větší kaskáda. Tvoří se nové vlny, jiný řev řeky a jiné víry. Ne nadarmo ji Osetové nazývají Běsnící voda.
Celá Alagirská soutěska byla jedním z ústředních tepen politického a
kulturního života středověké Osetie. Společně s kaňonem Těreku sloužila jako
důležitý přechod z Osetie do Gruzie a úměrně ke svému významu se dodnes honosí
množstvím historických památek.
Vrstevnaté, do žluta a do růžova zbarvené strmé stráně vystupující do
závratných výšek, mění se ve skalní převisy a stěny a až tam jsou vidět
středověké stavby jakoby přilepené ke kamenné strži. Odtud z Nuzalu pocházel David
Soslan, druhý muž gruzínské královny Támar, statečný a odvážný válečník,
který zahynul v boji a byl pochován ve svém rodišti. Místem jeho posledního
odpočinku se stala nuzalská kaple, dnes místo studií celé řady umělců a historiků
zabývajících se freskami.
Osady Mizur a Buron se rozrostly v malá městečka. Cej je nyní střediskem
Severoosetinské rezervace a oázou klidu pro lidi hledající zotavení. Naše pouť
však směřuje stále dál proti proudu Ardonu. Soutěska přechází v ještě užší a
temnější Kassarskou úžinu, skály prudce spadají až k řece valící se uprostřed
obřích balvanů. Za úžinou se rozkládá Tvaletie. Šplháme do oblasti věčného
sněhu a na dalekém návrší se proti obloze rýsují kamenné kříže. Tvaletie je
kraj daleko od rovin, pusté horské místo, kde se několik říček slévá v řeku
Ardon.
Za zatáčkou se vynořily zříceniny obrovského starého aulu. A opět kříže.
Zde, v tomto zapomenutém kraji, se pohřbívalo podle křesťanského rituálu. Na
ostatním území Osetie se pochovávalo pohanským obřadem v rodinných hrobkách a v
současnosti tu vládne především islám.
Náhle se pootevřelo zelené údolí se zbytky aulů - Tib, Lisri, Kalak. Je jasné,
že místo pro ně bylo vybráno především s ohledem na nedostupnost. Každý dům byl
malou osamělou pevností a celý aul je vždy dobře promyšleným obranným uzlem. Domy
visí nad propastí, stojí na skalním ostrohu nebo jsou přilepeny na úpatí vysokých
skalisek. Na přístupové cestě jsou kamenné zdi první řady přerušeny jen úzkými
střílnami - architektura diktovaná životní nutností národů neustále
ohrožovaných nájezdy dobyvatelů a často i místními potyčkami a boji.
Neopakovatelný svéráz dávají těmto orlím hnízdům věže. Dnes dokreslují
pouze siluety staveb, dříve ale zajišťovaly účinnou obranu. Les věží, které se v
různých obměnách vyskytují takřka po celém Kavkaze, se pochopitelně stal zdrojem
mnoha legend a vědeckých i pseudovědeckých domněnek. Díky jim vznikl i odborný
výraz - věžová kultura. Někteří badatelé spojovali vznik věží s vlivem
Janovanů kteří budovali své opevněné kolonie v Černomoří. Většina se jich také
přikláněla k domněnce, že věže se objevily ve středověku a že byly buď obydlím
zchudlých feudálů, či zbytky jejich hradů, nebo že je stavěli rolníci
napodobující tak pevnosti šlechty. Názor o středověkém původu věží se zakládá
na poznatku, že nejstarší z nich byly vybudovány teprve ve čtrnáctém století,
mohly se ovšem objevit namístě věží starších, poškozených nebo zchátralých.
Naproti tomu jsou o věžových stavbách obšírná svědectví už ze starověku,
první zmínky již dokonce z poloviny prvního tisíciletí před Kristem. Hekataios
Miletský, Xenofón, Apollonius Rhodský a další ve svých dílech vypravují o
národech na Kavkaze stavějících věžovitá obydlí. O architektuře kavkazských
staveb se zmiňuje i slavný zeměpisec Strabon ve své knize Geografie. Podle
starověkých pramenů tedy věžová obydlí na Kavkaze stojí již nejméně dva a půl
tisíce let a nebyla pouze dovezeným přívěskem středověkého stavitelství.
V severní Osetii se vyskytují tři typy věži - obytné, obranné a hlídkové,
jejichž osamocené zříceniny se vypínají vysoko na skalách jako předsunutá
stanoviště obranného systému každého údolí. Odtud hlídky ohňovými signály
varovaly obyvatele doliny před nebezpečím.
V osetinských horách se stavěly i pevnostní stavby skládající se ze soustavy
obytných a obranných věží a několika budov hospodářských a obehnané kamennou
zdí - galuany jak se jim říkalo. Patřily velkým patriarchálně rodinným
společenstvím čítajícím až sto lidí.
Byl první den, kdy sluníčko na obloze nezakrývaly mraky, a tyto obrovské soubory
budov připomínající naše hrady se tyčily před námi zarámované do zeleně horské
louky a štítů hor s bílou čepicí věčného ledu na pomněnkově modré obloze. Lumír Pecold |