Bazilika Svaté krve uchovává jednu z nejposvátnějších relikvií v Evropě a sama osobě je to také pozoruhodná stavba. Každý rok v květnu se pak stane středobodem oslav, které mají jediný cíl: uctít tuto relikvii zrovna tak jako skutečnost, že je uchovávána právě v Bruggách.
Gotická radnice města Bruggy patří k nejkrásnějším a nejstarším v zemi. Tu zdobí nejen kamenné krajkoví jejích fasád, ale také úžasné interiéry. A hned vedle v rohu náměstí pak stojí jeden z nejpozoruhodnějších svatostánků Flander.
![](../foto_na_www/brugge/be-brug07.jpg)
Bazilika svaté krve
"Vítáme vás v Bazilice svaté krve, je to zároveň svaté místo i muzeum. Ročně sem přichází jeden až jeden a půl miliónu návštěvníků," řekl nám na uvítanou rektor bratrstva Svaté krve, pan Bruneel.
Samotná bazilika, kde je schránka s relikvií Svaté krve po většinu roku uložena, má dvě patra.
![](../foto_na_www/brugge/be-brug-kr13u.jpg)
Dolní kaple - Kaple sv. Bazila
Kaple sv. Bazila je jediný románský kostel v západních Flandrech. Postavil ji v první polovině 12. století Derrick, hrabě alsaský (1128 – 1168). Kaple má dvě postranní a jednu hlavní loď uzavřenou polokruhovou apsidou. V pravé lodi se nachází polychromovaná socha sedící Madony s dítětem z počátku 14. století. V tympanonu lze nalézt zobrazení křtu sv. Bazila. Pozoruhodné jsou dvě dřevěné sochy představující Ježíše na chladném kameni a Pietu. Jsou velmi ceněné a každý rok jsou neseny v procesí Svaté krve.
![](../foto_na_www/brugge/be-brug-kr11.jpg)
V kapli nalevo od kůru (z r. 1504) se nachází relikvie sv. Bazila a Karla Dobrotivého, hraběte flanderského, který byl úkladně zavražděn.
Dolní kaple nyní podepírá horní kapli, původně vystavěnou také v románském stylu, ta ale později prošla mnoha úpravami. Titul baziliky byl propůjčen oběma kaplím v r. 1923.
Monumentální renesanční schodiště, jež vede do horní kaple, vzniklo r. 1533. Jeho sochám byly předlohou kresby Lancelota Blondeela. Pozlacené bronzové stochy představují arcivévodkyni Isabelu, Marii Burgundskou, Derricka a Filipa Alsaského; v medailonech je to arcivévoda Albert a Maxmilián Rakouský, Margareta z Yorku a Sybila z Anjou, manželka Derricka a matka Filipa Alsaského.
Současná budova pochází z 19. století, neboť ta původní byla zničena během francouzské okupace.
![](../foto_na_www/brugge/be-brug-kr14.jpg)
Horní kaple
Gotická horní kaple byla postavena na konci 15. století a pouze oblouky, jimiž se vchází do boční kaple Svatého kříže, připomínají původní románskou kapli. Barevná okna na kůru pocházejí z r. 1845 a představují panovníky, jež vládli hrabství flanderskému (od Filipa Smělého 1342 – 1404, až po Marii Terezii, 1717 – 1780).
Po obou stranách hlavního oltáře najdeme atributy baziliky: tintinnabulum - zvoneček, a conopeum - slunečník ze žlutého a červeného hedvábí. Kazatelnu ve tvaru zeměkoule vytvořil Henry Pulinckx r. 1728; její tvar má původ v evangelickém "jdi do celého světa a šiř evangelium".
Rozměrná nástěnná malba za oltářem vznikla r. 1905. V její horní části vidíme Mystérium Kříže a Krista zalitého krví. V pozadí jsou města: Betlém, kde se Kristus narodil, a Jeruzalém, kde zemřel.
Freska umístěná níže zobrazuje převoz relikvie do Brugg: vlevo je Thierry Alsaský, jak přijímá relikvii od patriarchy a krále jeruzalémského; vpravo hraběnka Sybilla a Thierry, jak v kleče předává relikvii kaplanovi.
Oltář dnes používaný pro Svátost oltářní je vyzdoben alabastrovým reliéfem z počátku 17. století; zobrazuje Poslední večeři Páně. Na dubové oltářní mříži - rovněž ze 17. století - jsou čtyři vyřezávané medailony svatých.
Bílý mramorový oltář v kapli Svatého kříže je barokní a r. 1751 ho sestavil Laurent Delvaux. Napravo od něj je malba zobrazující Snímání z kříže (Jacob van
Oost).
Relikvie
Muzeum Svaté krve
Všechny předměty vystavené v tomto malém muzeu se vážou k bohaté historii kaple nebo relikvie.
Malá stříbrná koruna (15. stol.) snad patřila Marii Burgundské. Dále se tu nacházejí výjevy ze života sv. Barbory (kolem 1480), triptych Pohřeb Krista (1519); druhý triptych ze začátku 16. století představuje Krista nesoucího kříž, Přibíjení na kříž a Zmrtvýchvstání.
Schránka s relikvií nesená v procesí
Opravdovým zdejším pokladem je schránka Svaté krve z roku 1617. Její autor, John Crabbe, použil pro její výrobu 30 kg zlata a stříbra a přes 100 drahých kamenů. Pozlacené sochy v její horní části zobrazují Krista Spasitele, Pannu Marii, sv. Donáta a sv. Bazila. Jen jednou za rok v den Nanebevstoupení je schránka s relikvií nesena v procesí za přítomnosti opatů a prelátů.
Přípravy na procesí
Obyvatelé Brugg uctívají relikvii Svaté krve více než 850 let. Již od 12. století vznikala v Bruggách početná bratrstva a sdružení, jež uctívala relikvii a klaněla se jí. Současné šlechtické bratrstvo Svaté krve bylo založeno až krátce po roce 1400 za účelem ochrany relikvie. Má 31 členů a všichni bez výjimky musí být váženými občany Brugg. Každý rok v květnu je pak bratrstvo hlavním aktérem Procesí svaté krve. Členové bratrstva jsou při slavnostních příležitostech oděni do černého hedvábného taláru, na němž je výšivka pelikána s mláďaty. Rektor bratrstva má kolem krku bohatě zdobený řetěz.
![](../foto_na_www/brugge/be-proc-kr19.jpg)
Relikvie je neustále pod dohledem
Než ale vyrazí do ulic, je třeba nalíčit a obléknout do kostýmů všech tisíc osm set účastníků průvodu.
![](../foto_na_www/brugge/be-proc-kr-p16.jpg)
Podle původní domněnky obdržel relikvii Svaté krve Derrick Alsaský, hrabě flanderský, ve Svaté zemi roku 1150 a přivezl ji do Belgie. Relikvii převzal za své hrdinské činy během druhé křižácké výpravy od svého švagra a jeruzalémského krále, Balduina III. z Anjou. Dar posvětil patriarcha jeruzalémský a hrabě Derric se s ní vrátil do Brugg dne 7. dubna 1150.
Jenže nejstarší dokument zmiňující se o relikvii Svaté krve v Bruggách pochází až z r. 1256. Což znamená, že mezi údajným příjezdem relikvie do Brugg a tímto datem leží celé jedno století. Dostala se tedy relikvie do Brugg později než v roce 1150? Je to pravděpodobné, protože v té době se jedna relikvie Svaté krve nacházela v Konstantinopoli a město bylo během čtvrté křižácké výpravy vydrancováno. Když 13. dubna 1204 vpadli křižáci do jeho ulic získali kořist, která byla neskonale větší než to, co mohli získat i v těch nejbohatších arabských městech. Stačily pouhé tři dny aby vyplenili nejen paláce a světské budovy, ale vpadli i do kostelů a klášterů. Co nemohli odnést, to ničili.
"Kořist byla tak veliká, že by vám ji nikdo nespočetl, neboť od stvoření světa nikdy nebylo získáno tolik v jediném městě...", napsal o událostech těch dnů
Villehardouin.
![](../foto_na_www/brugge/be-proc-kr127.jpg)
Novým císařem se stal Balduin IX, hrabě flanderský, a byl to pravděpodobně on, kdo poslal ukořistěnou relikvii do Flander, jmenovitě do Brugg, jelikož tehdy měly jeho panství na starosti dcery Johanna a Margaretha. Rovněž způsob výroby skleněného pouzdra pro útržek látky s údajnou krví Ježíše Krista umisťuje jeho původ spíše do Konstantinopole.
![](../foto_na_www/brugge/be-proc-kr25u.jpg)
Nicméně císař Balduin se ze svých titulů a bohatství dlouho netěšil. Na jaře 1205 ho v Thrákii porazili a zajali Bulhaři a od té chvíle se o něm neví.
Nejstarší zmínka o procesí je z roku 1291, a to v chartě jednoho z cechů. Odsud se dozvídáme, že cechy v Bruggách měly tehdy za povinnost účastnit se procesí. Relikvie byla pravděpodobně již předtím vystavována v kapli a tato tradice dala později vzniknout procesí.
![](../foto_na_www/brugge/be-proc-kr33.jpg)
Od r. 1303 se již píše o procesí, jež obchází kolem městských zdí. Jelikož relikvie byla vlastnictvím města, procesí mělo civilní charakter a byla to příležitost, kdy se členové cechů, umělci, obchodníci, městští radní - a přirozeně i klérus - mohli ukázat s relikvií a v celé své nádheře. Roku 1310 rozhodla rada města Bruggy spojit procesí se slavnostmi a s výročním trhem (konal se v období 23. dubna až 22. května) a tato tradice byla jen s relativně krátkými přestávkami udržována až do moderní doby.
Např. v letech 1578 až 1584 byly Bruggy pod vlivem kalvinistů, procesí bylo zakázáno a relikvie ukryta. Později bylo procesí obnoveno, ale získalo převážně náboženský charakter. Aby byla relikvie uchráněna, začalo procesí procházet centrem města po trase, jež se dodržuje do dnešních dnů.
![](../foto_na_www/brugge/be-proc-kr91.jpg)
Podruhé byla relikvie ukryta během francouzské nadvlády v letech 1798-1819, kdy byla procesí opět zakázána.
V 19. století se ho začaly zúčastňovat jednotlivé městské farnosti a školy, dnes se svým charakterem procesí vrací do zlatých časů v 15. století: tehdy byly Bruggy jedním z nejdůležitějších přístavů severně od Alp, živým obchodním centrem a sídlem vévodů burgundských.
![](../foto_na_www/brugge/be-proc-kr94.jpg)
Procesí má čtyři části: Starý zákon, Nový zákon, historickou část a uctívání Svaté krve. A tak v procesí uvidíte živé a barvité výjevy provázející diváky biblí, počínaje Adamem a Evou. Je tu Abrahám, Jákob, starozákonní proroci, Jezulátko a Tři králové, Kristus přijíždějící do Jeruzaléma na oslu, Pilát a římští vojáci. A také hrabě Derrick obklopen zbrojnoši, v průvodu plném vlajek a hudby, jak přiváží relikvii Svaté krve do Brugg.
Bratrstvo Svaté krve si je vědomo významu relikvie a věnuje velkou pozornost uchování této tradice. Věřící mohou ampuli s několika údajnými kapkami krve a vody, kterou Josef z Arimatije omyl Ježíšovo tělo, uctívat každý pátek před mší a po ní, kdy je vystavena v bazilice Svaté krve.
Vrcholem je ovšem Den Nanebevstoupení, kdy je schránka s relikvií nesena ulicemi města v barvitém průvodu s 1 800 herci. Události každoročně přihlíží na 50 000 poutníků. Lumír Pecold |