Hrad Ananuri se v 16.-18. století stal nejdůležitější pevností ze všech, které lemovaly cestu z Mcchety na sever, směrem do nitra Kavkazu, k jediné přirozené průrvě v horské hradbě. Jde o jeden z největších a nejkrásnějších pozdně feudálních architektonických komplexů Gruzie.
Odpradávna po této trase putovaly karavany obchodníků,
ale také vojska dobyvatelů. Zmínky o její důležitosti se najdou už v dílech
římských, arabských, arménských i gruzínských kronikářů. Proto měla
tato cesta vždy obrovský strategický význam a o její ovládnutí
byla svedena nejedna krutá bitva. Postupně tu také byla vybudována řada
pevností, které měly přispět k ovládnutí této důležité trasy napříč
Kavkazem. Z těch které se dochovaly do dnešních dnů, je rezidence
rodiny Eristavi Aragvi - Ananuri -
tou nejpůsobivější.
Pevnost a klášter Ananuri
Opevněný areál sloužil jako rezidence aragviských
eristavů až do roku 1743 a tento rod patřil k nejmocnějším feudálním
rodům v zemi. Jejich bohatství je nakonec znát i na pojetí celé
stavby.
Cimbuří z drobného zdiva, zpevněné kruhovými baštami,
lemovalo prodloužený, nepravidelný tvar knížecího dvora, který měl své
vodní zdroje a lázně. Vytvořit tuto nádhernou architekturu trvalo asi jedno
století. Pevnost byla založena v 16. století, ale hlavní období
její výstavby nastalo až v 17. století.
Půdorys Ananuri
Ananuri se skládá ze dvou částí - horní a dolní
pevnosti. Horní pevnost je lépe zachovalá a tvoří ji dva chrámy a zvonice.
Ústředním bodem pevnosti byly katedrály. Nejstarší je
pravděpodobně jednolodní kostel Mkurnali se zvonicí, který pochází ze 16.
století. V jeho sousedství byl v letech 1650 - 1660
postaven takzvaný malý kupolovitý kostel Gvateba a na východní straně
pevnosti byla v roce 1689 dostavěna velká katedrála s kupolí.
Všechny tyto monumentální stavby se téměř nevejdou do
úzkého prostoru mezi hradbami. Velká katedrála patří k ozdobám gruzínské
architektury 17. století a to nejen svými rozměry, ale především svým
estetickým řešením. Tehdejší mistr stavitel k její stavbě nepoužil
cihly, jak bylo v 17. století obvyklé, ale vrátil se k dřívější
tradici stavby chrámů, k užití kamenných bloků. Pozoruhodná jsou také
zvláštní dekorativní architektonické prvky na průčelích stavby, kde se mísí
odkazy místního umění s íránskými vlivy a lidovou představivostí.
Tak například na vnější zdi svatyně byl symbolický kříž ozdoben motivy
představující Strom života, které pocházejí z Asie. Zobrazené
postavy a figury pak zastupují místní víru kavkazské oblasti.
Pohled do údolí řeky Aragvi
Je pravda, že z uměleckého hlediska jsou tyto reliéfy
zpracovány s mnohem menší pečlivostí, než tomu bylo u řady starších
staveb, avšak jejich styl dokonale odráží specifickou situaci země, ležící
mezi Východem a Západem. Architektura Gruzie se v 16. - 18.
století vyvíjela v jednotlivých částech země velmi rozdílně, podle
toho jaká kde byla politická situace. Společným znakem byl ale postupný umělecký
úpadek staveb té doby. Z tohoto pohledu se Ananuri nastoupenému trendu
vymyká a patří bezesporu mezi reprezentativní díla pozdního období
gruzínské architektury. Lumír Pecold |